ENGELL�LER NE �ST�YOR? 2005 y�l�nda ��kar�lan �z�rl�ler Kanunu, engelliler i�in k���t �zerinde �nemli hak ve kazan�mlar getirmi�tir. Ancak aradan ge�en 6 y�la yak�n s�re bu hak ve kazan�mlar�n �kuvveden fiile� ge�emedi�ini yasa sayfalar�ndan hayata aktar�lamad���n� g�sterdi. Dar g�r��l� b�rokratlar�n ��kard��� y�netmelikler, yorgunu yoku�a s�ren kat� ve ac�mas�z uygulamalar, Yasan�n yaratt��� mutluluk ve iyimserlik havas�n�n panik ve �aresizli�e d�n��mesine yetti. Ortam�m�za karamsarl�k egemen oldu. Replica Richard Mille RM 055 Muhta� ya�l�lar ve engellilerin hi� de�ilse bir yaralar�na merhem olan ve sosyal devlet taraf�ndan unutulmad�klar�n� duyumsatan 2022 Say�l� Yasa, �z�rl�ler Kanunu ile verilmi� olan kazan�mlar�n r�van��n� al�rcas�na, onlar� ezen ve kap�lar�na haciz memurlar�n�n dikilmesine yol a�an tam bir cendereye d�n��t�r�ld�. 81 bin engellinin muhta�l�k ayl��� kesilirken kendilerine 10 bin YTL ye varan bor�lar ��kart�ld�. TBMM Sosyal Sigortalar ve Genel Sa�l�k Sigortas� Kanununa koydu�u ge�ici bir madde ile bu bor�lar� �imdilik sildi ise de sorunun k�kten ��z�m�ne katk� sunamad�. 2022 Say�l� Yasa da k�kl� de�i�iklikler yap�lmad�k�a, hi� ku�ku duyulmas�n ki bir iki y�l i�erisinde engelliler yeniden bor� y�k� alt�nda kalacakt�r. Yasan�n kat� ve ac�mas�z uygulamas� y�z�nden, yasadan yararlananlar�n say�s� g�n ge�tik�e azalmaktad�r. 1. Engelli �rg�tleri olarak biz 2022 Say�l� Yasadaki muhta�l�k s�n�r�n�n asgari �cretle belirlenmesini, bu ayl���n, hi�bir kriter g�zetilmeksizin i�siz t�m engellilere �denmesini istiyoruz. 2022 Say�l� Yasa ile �denen muhta�l�k ayl��� engelliler i�in bir i�sizlik tazminat�na d�n��t�r�lmelidir. 2006 y�l� Temmuzunda y�r�rl��e giren Sa�l�k Kurullar� Y�netmeli�i Avrupa Birli�i Standartlar�na uyum gerek�esiyle v�cut fonksiyon kayb� oran�n� sadece sa�l�k kurulu raporlar� ile �l�t���nden ciddi hak kay�plar�na yol a�maktad�r. %100 g�rme engelli olan bir vatanda��m�za %85; %70 sakatl��� bulunan bir fiziksel yada zihinsel engelliye %30 -%35 v�cut fonksiyon kayb� raporu verilebilmektedir. Bu durum, daha �nce engellilerin yararland��� haklardan yararlanan vatanda�lar�m�z�n bu haklar�n� yitirmeleri sonucunu vermektedir. 2. Engelli �rg�tleri olarak biz, Sa�l�k Kurulu Raporlar� Y�netmeli�inin ivedilikle de�i�tirilmesini; sakatl�k oran� sa�l�k kurulu raporlar�yla belirlenirken v�cut fonksiyon kayb� oran�n�n yap�lacak yasal d�zenlemeler sonucunda uzman bir kurul taraf�ndan belirlenmesini istemekteyiz. �zel e�itim ve rehabilitasyon hizmetleri Anayasam�za g�re devletin asli y�k�ml�l��� iken, bu hizmetler son y�llarda h�zla �zel sekt�re devredilmi� bulunmaktad�r. Bu hizmetlerin pahal�l��� nedeniyle devlet�e yap�lan �demeler yeterli olmad���ndan �zel e�itim ve rehabilitasyon hizmetlerinin niteli�i bir hayli d��m��, bu alan vah�i bir rekabetin ve rant h�rs�n�n egemenli�ine terk edilmi�tir. Bu merkezlerde e�itilen engelliler ayda en fazla 10 saat e�itim g�rmekte, bu e�itimse, onlar�n geli�imine ve gerekli yarar� g�rmelerine yetmemektedir. 3. Engelli �rg�tleri olarak biz, �zel e�itim ve rehabilitasyon hizmetlerinin daha �ok kaynak ayr�larak devlet taraf�ndan s�rd�r�lmesini, mevcut �zel �zel e�itim ve rehabilitasyon merkezlerindeki e�itim s�resinin haftan�n be� g�n� yar�m g�ne ��kar�lmas�n� ve s�k� denetim alt�na al�nmas�n� istemekteyiz. �lk kez �z�rl�ler Kanununda g�ndeme gelen ve daha sonra bu Kanunda yap�lan de�i�ikliklerle t�m T�rk vatanda�lar�n�n engelli �ocuklar�n� kapsayacak bi�imde geni�letilerek yayg�nla�t�r�lan bak�m hizmetlerinde ciddi s�k�nt�lar bulunmaktad�r. Bu alan da �zel e�itim ve rehabilitasyon alan�nda oldu�u gibi ac�mas�z bir rekabete ve rant h�rs�na teslim edilmek �zeredir. Kamunun �zel giri�imcili�e terk etti�i bak�m hizmetlerinde, yine bu alana Devlet�e ayr�lan �denekler �zel sekt�rce yeterli bulunmamakta; bu y�zden yeterli say�da �zel bak�m evleri a��lamamaktad�r. Bu arada �zellikle evde bak�m hizmetlerinde son derece m��k�lpesent ve cimri davran�lmakta, engelli vatanda�lar�m�z�n aileleri, uzun b�rokratik i�lemlerle taciz edilmektedir. 4. Engelli �rg�tleri olarak biz, bak�m hizmetlerinin verilmesinin ko�ulu olarak konulan, ailedeki birey ba��na gelirin asgari �cretin 2/3�n�n alt�nda olmas� zorunlulu�unun kald�r�lmas�n�, yoksulluk �l��t� kullan�lmadan bak�ma muhta� t�m engelli vatanda�lar�m�z�n bak�m hizmetlerinden �cretsiz yararlanmalar�n�n sa�lanmas�n�, en iyi bak�m�n aile ortam�nda yap�labilece�i ger�e�inden hareketle evde bak�m hizmetlerinin yayg�nla�t�r�lmas�n� ve �zendirilmesini, bak�ma ayr�lan kaynaklar�n art�r�lmas� i�in bak�m sigortas� sistemi ile sa�lam g�vencelere kavu�turulmas�n� istemekteyiz. 572 Say�l� Kanun H�km�nde Kararname ve �z�rl�ler Kanunu ile �ng�r�len fiziksel �evrenin, kamu binalar�n�n ve kamusal kullan�m alanlar�n�n engellilere uyumlu hale getirilmesi y�k�ml�l��� halen yerine getirilmemi� bulunmaktad�r. Tan�nan s�renin sona ermesine 2 y�l kalm�� olmas�na ra�men bu y�ndeki �al��malar halen ba�lat�lmam��t�r. 5. Engelli �rg�tleri olarak biz, t�m yerel y�netimleri, yasal y�k�ml�l�klerini bir an �nce yerine getirmeleri i�in g�reve �a��r�yoruz. Rolex Sea-Dweller Replica 6. Engelli �rg�tleri olarak biz, normal i�g�c� piyasas�nda hi� yer bulamayan zihinsel engellilerin ve a��r engellilerin �al��ma ya�am�na kat�lmalar�n�n �n�n� a�acak giri�imleri bekliyoruz. Bu ba�lamda dernekler, vak�flar ve yerel y�netimlerce a��lacak, kar amac� g�tmeyen, Devletin de mali ve teknik destek verece�i Sosyal Rehabilitasyon Merkezlerinin kurulmas�n� �iddetle �neriyoruz. Bu merkezlerin a��lmas�na olanak sa�layacak olan Korumal� �� Yeri Yasas�n�n bir an �nce ��kar�lmas�n� istemekteyiz. Korumal� i�yeri a�acak olan dernek ve vak�flar�n ciddi projelerine hazine arsas� tahsisi, vergi muafiyetleri ve di�er kolayl�klar sa�lanarak, bu merkezlerin ve tam korumal� i�yerlerinin �lke genelinde yayg�nla�mas� ve ya�at�lmas� i�in gerekli d�zenlemelerin yap�lmas�n� talep etmekteyiz. Bilindi�i gibi gerek 657 gerekse 4857 Say�l� yasalar �er�evesinde zorunlu istihdam kotalar� bulunmaktad�r. Devlet memurlar�n�n %3��n�n, 50 ve 50�nin �zerinde i��i �al��t�ran i� yerlerinde �zel sekt�r kurulu�lar�nda %3��n�n, kamu sekt�r�nde ise %4��n�n �z�rl� olmas� zorunludur. Bu zorunlulu�a uymayan �zel sekt�r ve kamu i�verenleri istihdam etmedikleri her engelli i�in her ay 1.600 TL dolay�nda bir ceza �demekle y�k�ml�d�r. Ancak bu uygulama devlet memurlu�u i�in ge�erli olmad���ndan zorunlu engelli memur istihdam� son derece d���k d�zeyde ger�ekle�tirilmektedir. Resmi a��klamalara g�re engelli memur kotas�n�n %80�nine yak�n� doldurulmamaktad�r. Halen 38 bin dolay�nda engelli memur a���� bulunmaktad�r. Uygulanan para cezas� nedeniyle gerek �zel sekt�r� gerekse kamu sekt�r�ndeki engelli i��i istihdam oran� %80 dolay�ndad�r. �zel sekt�r i�verenleri �teden beri zorunlu istihdam d�zenlemelerinden rahats�z olmakta; bu d�zenlemelerin kald�r�lmas� konusunda h�k�metlere bask� uygulamaya �al��maktad�rlar. Bu bask�lar son zamanlarda sonu� vermeye ba�lam�� ve h�k�met kotalar�n en aza indirilmesi veya b�t�n�yle kald�r�lmas� i�in baz� �al��malar ba�latm��t�r. Bunlar�n birincisi, 4857 Say�l� Kanunun 30. maddesinde de�i�iklik yaparak 50 ve 50�nin �zerinde i��i �al��t�ran i�verenlerin istihdam etmek zorunda oldu�u engelli say�s�n�n s�z konusu i�verenin bir ilde �al��an toplam i��i say�s�na g�re de�il bir tek i�yerinde �al��an i��i say�s�na g�re hesaplanmas� y�n�ndeki yasa de�i�iklik tasla��d�r. �kincisi ise b�t�n�yle kotalar�n kald�r�lmas� y�n�nde �al��ma ve Sosyal G�venlik Bakanl��� �al��ma Genel M�d�rl��� b�nyesinde olu�turulan Yat�r�m Ortam�n�n �yile�tirilmesi Koordinasyon Kurulu�nun s�rd�rmekte oldu�u �al��mad�r. Konfederasyonumuz bu �al��malara �iddetli tepki vermektedir. 7- Engeliler Konfederasyonu olarak biz, Para cezas� uygulamas�n�n devlet memurlu�u kadrolar� i�in de uygulanmas�n�, engelli i��i ve memur kadrolar�n�n ivedilikle doldurulmas�n�, kendi i�ini kuran engellilere kredi ve vergi kolayl�klar� sa�lanmas�n�, kotalar�n kald�r�lmas� y�n�ndeki �al��malara derhal son verilmesini istiyoruz. 8- Engelli �rg�tleri olarak biz, �lkemizin de onaylayarak y�r�rl��e koydu�u Birle�mi� Milletler Engelli Haklar� S�zle�mesine uyularak engellileri ilgilendiren d�zenlemelerde ve uygulamalarda engelli �rg�tlerinin s�z ve karar sahibi olmas�n� istemekteyiz. 9- Engelli �rg�tleri olarak biz, hala b�t�n ac�mas�zl��� ile s�re giden engellilere y�nelik ayr�mc� d�zenlemelerin ve uygulamalar�n sona erdirilmesi ve kamuoyunun bu hususta bilin�lendirilmesi i�in ba�ta TBMM olmak �zere t�m siyasi partiler, kamu kurum ve kurulu�lar� ile alandaki sivil kurulu�lar� g�reve �a��r�yoruz.
T�rkiye K�rler Federasyonu �leti�im 0312 231 82 43 |
|
© Türkiye Körler Federasyonu - 2014 |
|
28.03.2024 Günlük Ýstatistik Tekil : 60 - Sayfa Görüntülenme : 199 - Toplam : 796192 Kocaeli Biliþim Web Tasarýmý Hizmetleri |